Aambeien

Aambeien zijn spataderen bij de anus. Je kunt kleine uitstulpingen voelen, jeuk en pijn. Er kan tijdens de ontlasting bloed meekomen. Aambeien worden veroorzaakt doordat de bloedvatwanden verslappen onder invloed van het hormoon progesteron en door te hard persen op de ontlasting wanneer je last hebt van verstopping.

Tips:
  • Zorg voor soepele ontlasting (zie onder kopje “verstopping”) en pers niet te hard mee.
  • Er zijn veel aambeienzalven verkrijgbaar bij drogist en apotheek, maar uit ervaring helpt Curanol zalf in combinatie met de Curanol tabletten het beste. Je kunt dit bestellen bij Geboortedeco.

Bandenpijn

Je baarmoeder is met banden aan je bekken verbonden. Doordat je baarmoeder groeit, rekken deze banden verder uit. Dit veroorzaakt steken aan de zijkant van je buik richting de liezen.  De pijn verdwijnt weer als je baarmoeder aan de nieuwe situatie gewend is. Je kunt er niet veel aan doen behalve proberen geen rare bewegingen te maken en te ontspannen als je er last van hebt. Bij een tweede of volgende zwangerschap heb je vaak veel eerder en meer last van bandenpijn. Dit komt omdat je buikspieren veel sneller verslappen, ze zijn al eens eerder goed uitgerekt. Hierdoor bieden de buikspieren dus geen steun meer aan je baarmoeder en hangt je baarmoeder nog meer aan de banden.

Tips:
  • Een warm bad zorgt ervoor dat alle spieren (rug, buik, bekkenbodem, baarmoeder), banden, pezen tot ontspanning komen. Probeer minimaal 45 minuten in lekker warm water te ontspannen met een heerlijk geurende badolie naar keuze.
  • Een warme kruik tegen je onderbuik of onderrug kan iets verlichting geven.

Bekkenpijn

De verbindingen in je bekken gaan in de zwangerschap langzaam wat verweken en het bekken wordt beweeglijker. Dit is nodig voor de bevalling, maar kan tijdens de zwangerschap klachten geven van vermoeidheid en pijn rond het bekken. Veel vrouwen zijn bang dat de bevalling de klachten zullen verergeren, maar deze angst is onterecht.
De klachten variëren van pijn (laag) in de rug, ter hoogte van de kuiltjes, tot een beurs gevoel of pijn in het schaambeen of pijn rond de stuit. De pijn kan uitstralen naar het bovenbeen, liezen, schaambeen, billen of achterbeen. Kenmerkend is ook de “startpijn”: als je bijvoorbeeld opstaat uit liggende houding is de pijn het ergst. Ben je eenmaal in beweging dan verminderen de klachten.

Tips:
  • Vind een balans tussen rust en beweging. Probeer het bekken niet te zwaar te belasten (niet te zwaar tillen en niet te lang staan) maar houd de spieren op sterkte.
  • Slaap op je zij en leg daarbij een kussen tussen je knieën en enkels.
  •  Uit bed stappen gaat het makkelijkst als volgt: rol op je zij met je knieën tegen elkaar aan. Steek je voeten uit bed en duw jezelf met je armen op tot je zit. Vervolgens kun je opstaan.
  • Draag schoenen met lage hakken.
  • Let op je houding (rechte rug).

Harde buiken

Harde buiken ontstaan door het onwillekeurig samentrekken van de baarmoeder. Ze kunnen tijdens je hele zwangerschap voorkomen. Zoals de naam al doet vermoeden, voelt je buik letterlijk hard aan. Dit kan ongemakkelijk zijn of soms een beetje pijn doen. Maar sommige zwangere vrouwen hebben er weinig last van. Hoe meer kinderen je hebt gekregen, hoe eerder en vaker je last kunt hebben van harde buiken. Harde buiken kunnen geen kwaad als ze niet te pijnlijk zijn, er geen duidelijke regelmaat in zit en als je geen andere klachten hebt, zoals bloedverlies, vruchtwaterverlies of pijn bij het plassen. Maar dat neemt niet weg dat je er behoorlijk veel last van kunt hebben.

Harde buiken worden veroorzaakt doordat de baarmoeder wordt geprikkeld, bijvoorbeeld omdat je druk bent geweest. De baarmoeder zit met banden aan het bekken vast en als je druk bent dan komt er veel spanning op de banden, hierdoor wordt de baarmoeder geprikkeld en die reageert dan door hard te worden. Misschien probeert je lichaam je te vertellen dat je iets rustiger aan moet doen.

Tips:
  • Harde buiken nemen af als je een uurtje gaat liggen met een rubberen warmwaterkruik tegen je onderbuik aan. Of wat nog effectiever is; minimaal 45 minuten in een warm bad, dit ontspant alle spieren zoals rug, buik, bekkenbodem, baarmoeder en banden.
  • Meer rusten.

Maagzuur

Veel zwangere vrouwen hebben last van brandend maagzuur. De klachten nemen vaak toe naarmate de zwangerschap vordert. Tot 16 weken ligt de oorzaak vooral in de verandering van de hormoonhuishouding, waardoor de druk in de slokdarm afneemt en de spier tussen maag en slokdarm de maag minder afsluit. Naarmate je langer zwanger bent, speelt de omvang van je baarmoeder een steeds grotere rol. Je kind groeit en heeft steeds meer plaats nodig. Je baarmoeder zet zich steeds sterker uit en oefent daardoor een toenemende druk uit op de maag. Het maagzuur uit je maag kan hierdoor naar boven worden gedrukt en in de slokdarm en keel terechtkomen.

Tips:
  • Verdeel je voeding in kleine porties over de dag (bij voorkeur op gezette tijden), eet niet te snel en eet niet meer in de laatste drie uur voordat je op bed gaat.
  • Beperk het eten van vet voedsel, scherpe kruiden, knoflook, peulvruchten, uien, koolsoorten, pepermunt, chocolade en citrusvruchten(sap).
  • Drink niet te veel koffie (ook geen cafeïnevrije), thee, koolzuurhoudende dranken.
  • Zorg dat je tijdens het slapen het hoofd iets hoger legt door het hoofdeinde van het bed omhoog te plaatsen (10-25 cm) of door een extra kussen te gebruiken. Het maagzuur gaat dan niet zo gemakkelijk naar de slokdarm.
  • Slaap op je linkerzij.
  • Lauwe melk of vanillevla kan soms het zuurbranden wat verminderen.
  • Heb je geen baat bij bovenstaande tips, dan zou je Rennie/Gaviscon tabletten of de vloeibare vorm kunnen proberen. Maagzuurremmers werken maar een paar weken goed, dus stap gerust over op een ander soort als de werking niet naar tevredenheid is.

Misselijkheid

Tijdens de eerste maanden van de zwangerschap hebben veel vrouwen in meer of mindere mate last van ochtendmisselijkheid of van misselijkheid en/of braken gedurende de hele dag. Het begint meestal bij 6 weken en is op 8 a 9 weken zwangerschap op het hoogtepunt. Daarna zak het bij veel vrouwen weer af om na de eerste 13 weken helemaal te verdwijnen. Helaas zijn er ook vrouwen die de hele zwangerschap last houden van misselijkheid. Misselijkheid wordt veroorzaakt door het hormoon HCG. Soms worden bepaalde luchtjes opeens niet meer worden verdragen, zoals de geur van gebakken vlees of koffie. Het hoeft ook niet perse ’s ochtends op te treden, dat verschilt per vrouw. In een later stadium van de zwangerschap kun je ook misselijk zijn. Dit komt meestal omdat je kind tegen je maag en darmen drukt/beweegt.

Door misselijkheid en braken is het mogelijk dat je wat afvalt. Dit is niet erg, je kind pakt wat hij/zij nodig heeft en desnoods van jou. Mocht je twijfelen of als er sprake is van ‘helemaal niets meer binnenhouden’, neem dan even contact met ons op om te overleggen.

Tips:
  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, dus nog vóór het opstaan.
  • Iets te eten naast het bed kan helpen bij ’s nachts wakker worden van de misselijkheid.
  • Laat je maag niet leeg, eet regelmatig.
  • Drink voldoende om uitdroging te voorkomen.
  • Vermijd vette, sterk gekruide, zure, zwaar op de maag liggende of gefrituurde voeding.
  • Soms helpen een glas cola, bakje vanillevla, glas melk, kauwgom, gemberthee of –snoepjes, of zuigen op iets zuurs zoals een stukje augurk.
  • Koop polsbandjes (Sea-Bands) tegen misselijk bij de Etos of Rima in Roden.
    Wie juist op dat punt zorgt voor een goede druk, voorkomt misselijkheid of laat het sterk verminderen. Het is echter heel moeilijk voor iemand om de hele dag op dat punt te drukken. De Sea-Bands doen dat wel. De polsbandjes hebben aan de binnenkant een soort dopje zitten dat constant een soort druk geeft zonder dat niet irriteert.

Gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk! Dit natuurproduct wordt in West Afrika en Suriname door zwangere vrouwen gebruikt, en is ook in Nederland te koop in blokvorm of als poeder. Het kan echter veel lood en andere gevaarlijke stoffen bevatten en dit kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind.

Plassen (vaak)

Hier kun je in het begin en het einde van je zwangerschap last van hebben. In het begin komt het door de hormonen, aan het einde van de zwangerschap drukt de groter geworden baarmoeder op de blaas. Ook hier is niet veel aan te doen.
Let wel op; bij pijn in de onderbuik, toename van harde buiken en een branderig gevoel bij het plassen kan het zijn dat je een blaasontsteking hebt. Ga even langs je huisarts om dit te laten controleren.

Spataderen

In de zwangerschap heb je een verhoogt risico op spataders. Ongeveer 50% van alle zwangere vrouwen krijgt er in meer of mindere mate last van. In het begin van de zwangerschap ontstaan ze vooral door de hormonale veranderingen. Progesteron, wat is toegenomen in de zwangerschap, zorgt ervoor dat de wand van de bloedvaten slapper wordt, hierdoor gaan de aders uitzetten. Daarnaast drukt de groter wordende baarmoeder op de grote vaten in je buik waardoor de terugstroom van het bloed uit je benen naar het hart wordt bemoeilijkt. Beide factoren zorgen ervoor dat je in de zwangerschap een groter risico hebt op spataders en aambeien.

Tips:
  • Beweeg minstens een half uur per dag; wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede activiteiten.
  • Probeer zo min mogelijk stil te staan of stil te zitten. Beweeg wanneer je stilzit of stilstaat regelmatig je enkel door je tenen in de grond te duwen “gas te geven” en vervolgens je tenen richting je neus te trekken “gas terug te nemen”. Herhaal dit regelmatig.
  • Zit niet met je benen over elkaar.
  • Bij de Rima in Roden: Paardenkastanjecapsules.

Laat ons weten dat je spataders hebt, wij kunnen dan beoordelen of het nodig is dat je echte steunkousen gaat dragen.
Spataders kunnen ook op de schaamlippen voorkomen, dit kan een heel vervelend gevoel geven. Steunkousen helpen hierbij ook niet om de klachten te verminderen, elastische kousen kunnen wel helpen om te voorkomen dat je spataders op je schaamlippen krijgt.

Striae

Striae of striemen zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door snelle groei van het lichaamsdeel in kwestie. Hoe jonger de huid is, hoe groter het risico. In een vroeg stadium zijn striae parallel aan elkaar lopende rode lijnen in de huid. De lijnen hebben vaak kenmerken van verzonken littekens en kunnen in lengte variëren van enkele centimeters tot wel 20 centimeter. De rode kleur die de striae in een vroeg stadium vertonen, kan soms zeer lang aanhouden. In de loop van de tijd verkleuren de meeste striae langzaam via beigekleurig naar huid- of ivoorkleurig. Dit proces kan soms jaren duren.

Vaginale afscheiding (fluor)

Normale vaginale afscheiding is wittig van kleur en voelt slijmerig en plakkerig aan. In de zwangerschap kan de hoeveelheid en de dikte van de afscheiding sterk variëren. Veel vrouwen hebben veel meer afscheiding tijdens de zwangerschap dan normaal.
De afscheiding hoort wel doorzichtig of wit te blijven en vloeibaar, slijmerig en plakkerig. Soms kan de afscheiding zo dun zijn dat je twijfelt of het geen vruchtwater is. Je kunt echt scheutjes fluor verliezen. Het onderscheid tussen vruchtwater en afscheiding is vaak moeilijk te maken. Je kunt het verschil zelf merken door aan de afscheiding te voelen, ook al is afscheiding soms heel dun, bijna waterig, het blijft altijd wat plakkerig of slijmerig. Als je afscheiding tussen duim en wijsvinger houdt en dan je vingers voorzichtig van elkaar haalt, dan blijft afscheiding licht plakken, vruchtwater doet dit niet. Bovendien ruikt vruchtwater anders dan afscheiding. Normale afscheiding ruikt eigenlijk niet, vruchtwater heeft een heel typische zoete weeïge lucht. Een ander verschil is dat vruchtwater vaak witte vlokken bevat, zeker als je nog niet bent uitgerekend. Als je overtijd loopt, zitten er vaak geen vlokken meer in het vruchtwater. Neem contact met je huisarts op bij pijn, jeuk,  nare geur of kleur van je afscheiding. Je kunt dan een vaginale schimmelinfectie hebben.

Tips:
  • Draag geen te strakke (spijker)broeken.
  • Was je van onderen nooit met zeep, alleen water is voldoende.
  • Gebruik geen Lactacyd
  •  Verschoon liever je ondergoed wat vaker in plaats van inlegkruisjes gebruiken, deze zijn een broeinest voor de ‘schadelijke bacteriën en schimmels’.
  • Was je ondergoed op minimaal 60°C, dan pas gaan de ‘schadelijke bacteriën en schimmels’ dood. Zo voorkom je een vaginale schimmelinfectie (Candida).

Vermoeidheid

Dit is een veelvoorkomende klacht, vooral aan het begin van de zwangerschap en in de laatste paar weken.
Normaal gesproken ga je je beter voelen rond de 14 weken. Helaas zijn er vrouwen die de hele zwangerschap moe blijven ondanks dat het ijzergehalte goed is en ze al extra vitamines gebruiken. We kunnen hier niet echt een reden voor geven, soms spelen de hormonen mee. Sommige vrouwen worden door het zwangerschapshormoon lusteloos en zelfs depressief. Weet dan dat het van tijdelijke aard is en probeer gewoon wat meer te rusten.

Verstopping (obstipatie)

Door de invloed van hormonen tijdens de zwangerschap is je darmwerking minder dan anders. Bovendien neemt je lichaam meer vocht op, waardoor de ontlasting minder smeuïg en soepel is. Daardoor kan obstipatie ontstaan.
Belangrijk bij obstipatie is dat je veel vezels eet en drie liter drinkt per dag.

Tips:
  • Je stoelgang stimuleren door regelmatig te bewegen: je hoeft niet persé te sporten, ook een wandeling is prima.
  • Sla je ontbijt niet over, want hierdoor breng je de darmen op gang.
  • Voel je aandrang? Ga naar de WC en neem de tijd. Van uitstel komt letterlijk afstel.
  • Als vezelrijke voeding niet voldoende helpt, neem dan ’s avonds voor het naar bed gaan een sinaasappel en ’s morgens een half uur voor het ontbijt een glas lauwwarm water + 1-2 kiwi’s.
  • Probiotica in speciale yoghurt en drankjes kunnen nuttig zijn, bijvoorbeeld Danone, Activia, Vifit en Yakult Bifiene. Na twee weken dagelijks gebruik van één portie mag je verbetering verwachten.

Vocht vasthouden (oedeem)

Het is heel normaal dat je lichaam in de zwangerschap meer vocht vasthoudt. Zeker als het warm weer is. Aan het eind van de zwangerschap kun je dit merken aan je enkels, handen of je gezicht. Het gaat meestal om zo’n twee tot drie liter extra vocht (op de weegschaal betekent dit dus 2-3 kilo meer). Wel lastig, maar niets om je zorgen over te maken, zolang je bloeddruk goed is. Laat je bloeddruk door ons controleren als je ook andere klachten hebt zoals hoofdpijn, misselijkheid, tintelende vingers, sterretjes zien, bovenbuikpijn of als je plotseling vocht gaat vasthouden.

Het klinkt misschien raar, maar het is juist belangrijk om veel te drinken als je vocht vasthoudt, omdat je lichaam het vocht dan beter kan afvoeren.

Tips:
  • Bij dikke voeten, zet het voeteneind van je bed omhoog of leg een kussen of wat boeken onder het voeteneind van je matras. Het vocht kan hierdoor beter terugstromen in de vaten, waarna je het beter kunt uitplassen.
  • Slaap het liefst op je linkerzij. Ook dit zorgt ervoor dat het vocht beter kan worden afgevoerd.
  • Ga meer drinken als je niet tot 2,5 liter per dag komt.
  • Ga na het douchen je onderbenen afspoelen met koud water en vervolgens opwarmen met warm water. Dit zet je doorbloeding aan het werk.