Extra foliumzuur is al belangrijk voordat je zwanger wordt. Foliumzuur verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een “open ruggetje” of een “hazenlip”.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is vitamine B11. Je lichaam heeft deze vitamine nodig om gezond te blijven. Foliumzuur zit in veel voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld in verse groenten, fruit, aardappelen, volkoren producten en zuivel.

Voldoende foliumzuur in eten?

Als je gevarieerd eet, krijg je voldoende foliumzuur binnen. Maar aan het begin van je zwangerschap heb je extra foliumzuur nodig. Het eten van veel voedingsmiddelen met foliumzuur is dan niet genoeg. Een zwangere vrouw zou daarvoor bijvoorbeeld elke dag 50 bruine boterhammen moeten eten. Of 5 kilo aardappelen. Voor de extra foliumzuur moet je tabletten slikken.

Hoe gebruik je foliumzuur?

Foliumzuurtabletten kun je zonder recept kopen bij drogist of apotheek. Slik elke dag een tablet met 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Begin met foliumzuur slikken voordat je zwanger wordt. Het duurt ongeveer 4 weken tot er voldoende extra foliumzuur in je lichaam is. Het is dus belangrijk om al 4 weken foliumzuur te slikken op het moment dat je zwanger raakt.
Begin met foliumzuur een maand voordat je gaat stoppen met de pil of andere voorbehoedsmiddelen. Blijf foliumzuur slikken tot je 10 weken zwanger bent. Na 10 weken zwangerschap is extra foliumzuur niet meer nodig. Het ondersteunt je ijzergehalte, dus je mag de foliumzuurtabletten gerust doorslikken/opmaken.